MAKAMI SIR OLAN KOCA KUL HİMMET
Türk halk şairi. Pir Sultan Abdal’ın izinden gitmiştir.
Yaşamı üstüne bilgi çok azdır. Son araştırmalar Tokat’ın Almus ilçesine bağlı Varzıl (şimdi Görümlü) köyünden olduğunu, mezarının aynı yerde bulunduğunu ortaya koymuştur. Pir Sultan Abdal’ın müridlerindendi. Siyasal olaylara karıştı, İran’a giderek Şah Taşmasp’la ilişki kurdu. Pir Sultan Abdal’ın Sıvas’ta asılmasından sonra onun mücadelesini sürdürdü. Bir kaynağa göre de, Şii Safevi Devleti’nin Anadolu’da egemen olması için Osmanlılara karşı çalıştı. Kul Himmet Alevi-Bektaşi Türk halk edebiyatının en ünlü şairlerindendir. Ustası Pir Sultan Abdal’ın çizgisini izlemiş, onun etkisi altında kalmıştır. Böyleyken nefeslerinde kendi havasını koruduğu, güçlü bir şair oldu görülür. Günümüze ulaşan yaygın ünü, “ayn-ı cem”lerde şiirlerinin okunması da bunu kanıtlamaktadır. Şiirlerindeki didaktik hava hemen görülse de ince bir lirizm, içli bir söyleyiş dinleyeni sarsar. Bütün önemli zümre şairleri gibi onun da geniş bir din, tarikat ve tarih bilgisine sahip olduğu anlaşılmaktadır. Alevi ve Bektaşiler’ e ilişkin terimlere, Ali, Musa, Tur dağı, İsrafil, Mikail, Hüseyin gibi adlara şiirlerinde sıkça rastlanır.
“Kul” adını taşımasından dolayı bir yeniçeri ve mücerred (evlenmemiş) olduğu da öne sürülmüş ise de, Kul Himmet’in Tokat bölgesinde yaşadığı bir ailesi olduğu artık bilinmektedir.
Yaşadığı dönemin yaklaşık 1495-1585 yılları arasında olduğu söylenmektedir.
Alevi-Bektaşi şiir geleneğinde yedi ulu ozandan biridir.
SÖYLENCELER DENİZİNDEN
Kul Himmet’in oğullarından Abbas çok küçük yaşta ölmüş. Oğul acısı bu, sıralı ölüm değil ki kabullenile. Kul Himmet, oğlu Abbas’ın yürek dağlayan acısından yeri göğü sarsan çığlıklar atmış. Sonra az biraz durulmuş ama sızlanmayı sürdürmüş. Günün geç bir zamanı kendisine insan kılığına girmiş bir melek (Mikail) belirmiş, elini Kul Himmet’in gözlerine sürerek ona Kerbela’ yı göstermiş. İmam Hüseyin ve yetmiş iki insanının şehit oluşlarını an be an gözleriyle görmüş.
Melek, Kul Himmet’e:
“Ey, ben dervişim, diyen kişi! Bak şu haline. Sen hep cedd-i celalini översin. Hem Hüseyin’in soyundanım dersin, hem de vadesi gelmiş bir evlat için figan edersin. Görmez misin İmam Hüseyin’i? Beş kardeşi üç oğlu gözlerinin önünde şehit edildi. Yine de Allah’a davacı olmadı. Dervişlik, Allah’tan gelene kail (razı) olmak ve hoşnutlukla karşılamaktır” demiş ve gözden yitmiş.
O zaman bu zaman Kul Himmet de bir daha ağlamamış ve düvazimamlar* söylemiş.
* * *
Şah İsmail Hatayi, Pir Sultan ve Kul Himmet’in Yıldız dağında buluşup dem-devran geçirdikleri, hal diliyle muhabbet ettiklerini belirleyen bir söylence anlatılmaktadır Kul Himmet’in köyü Varzıl’da.
İrfan Çoban’ın derlediği söylenceye göre tarikatı yürüttükten, yani cem-cemaatten sonra Yıldız dağında üçü birlikte geziye çıkar. Bir ara kırda çiçekler arasında oturur kendilerine sunulan bir tas balı yemeğe hazırlanırken Pir Sultan “Dostlar, bu bala birer işaret koymadan yemeyelim!” diye bir öneride bulunur. Diğerleri de öneriyi kabul ederler.
Bunun üzerine her keresinde ikisi hakem olur biri işaretini söyler.
Önce Kul Himmet başlar; hal diliyle buyurur bir arı gelip balı yemeğe girişir.
Hatayi: “Ey Kul Himmet, vızıltın kesilmesin, balını eller yesin!” der.
Bu, bir çeşit Kul Himmet’in geleceğinin görülmesi, okunmasıdır. Yani, Kul Himmet vızıltın-sızıltın eksik olmayacak, kazancını da eller yiyecek, demek oluyor. Bugün Kul Himmet evlatları arasında hiç kesilmeyen kavga-niza ve bu yüzden kazançlarını rüşvet olarak ona-buna yedirmeleri anlatılan olaya bağlanır.
Pir Sultan Abdal emreder; bir kıl takılır bala.
Hatayi: “Ey Pir Sultan, sen de bala düşürdüğün kıl ile asılasın” dediği için o da ipe çekilmiştir.
Sıra Hatayi’ye gelince; bala el atar, bal tası münevver olur (aydınlanır).
Kul Himmet ile Pir Sultan aynı anda: “Ey Hatayi, balın çok olsun, yemeye doyma!” Sultan Hatayi tutkuludur ve çok kazanmıştır, ama yemeye doyamamıştır. Hatayi evlatları şimdi de çok mal kazanır, ama hep ellere yedirirler.
Balı yerken söyleşen üç büyük aşık, sonra Yıldız dağından aşağı inerler. Temiz ve dupduru akan Kızılırmak’ta yıkanmak isterler. Önce Kul Himmet soyunup ırmağa girer, ırmak yarı kan rengi alır. Kul Himmet: “Vahh!” der. Arkadaşları: “Ne oldu sana?” diye sorarlar. Kul Himmet: “Aah, Şimir’in açtığı yaraya su değdi!” Sonra Pir Sultan soyunup suya girer, ırmak daha çok kanlanır. “Vahh” der Pir Sultan. Arkadaşları ona “Ne oldu?” diye sorarlar. O da, “Cude kızı Esma’nın elinden içtiğim zehirin acısı yaktı beni” der.
En son Şah Hatayi ırmağa girer ve su tamamıyla kızılkan akmaya başlar. Hatayi de “Vahh!” diye inlar. Öbürleri “Peki sana ne oldu?” diye sorunca, “Mülcem oğlunun açtığı yaraya su değdi” diye yanıtlar Hatayi.
İşte o zaman anlarlar ki Kul Himmet İmam Hüseyin, Pir Sultan Abdal İmam Hasan ve Şah İsmail de Ali’dir. İşte o günden beri Kızılırmak kıpkızıl akmaktadır.
Bu söylence, Kalender Çelebi’nin “cümle aşık atası” üç büyük ozanın Yıldız dağı büyük Kızılbaş birlik toplantısında karşılıklı muhabbet ettiklerini açıkça göstermesi dışında, iki önemli olayı da vurgulamaktadır:
Birincisi, dönemin Anadolu Alevi-Bektaşi-Kızılbaş toplumu Şah İsmail Hatayi’yi Ali olarak tanıdıkları ve onun donunda Ali’nin zuhur ettiğine inandıkları (Kızılbaş siyasetinin en önemli parçasıydı bu) gibi, Kul Himmet’i İmam Hüseyin, Pir Sultan’ı da İmam Hasan olarak öne çıkartıp değerlendirmiş ve büyük saygı göstermişlerdir. Otuzuna yaklaşmış bulunan Pir Sultan ile on yedi-on sekiz yaşlarındaki Kul Himmet’e, henüz yirmi üçüne yeni girmiş Şah İsmail’i baba seçmiş ve onları kutsal aileden, ehlibeytten saymışlardır.
İkincisi doğrudan Kızılırmak’ın,padişah fermanlarıyla katledilip içine atılan Kızılbaş yığınlarının kanlarının rengini almasının simgesel öyküsüdür. Binlerce-onbinlerce Ali’lerin, Hasan ve Hüseyin’lerin bu ırmağa karışmış kanlarına dolaylı göndermedir.
* * *
ŞİİRLERİNDEN ÖRNEKLER
AKLIM FİKRİM YAR EYLEDİM BEN BANA
Aklım fikrim yar eyledim ben bana
Öğüt verdim, deli gönül almadı
Bir kileciği var almış eline
Dünyayı içine koydum dolmadı
Alması farz imiş sünnettir selam
Hak nurdan yarattı yaz dedi kalem
Bir çiçek yarattı ol Rabbül’âlem
Anı koklayan mahrum kalmadı
Var bir pîre eriş serseri gezme
Gözet gözün önün yolundan azma
Değme bir dükkana yükünü çözme
Bunda çok bezirgan işi kalmadı
Gençlik yaza benzer kocalık güze
Yüreğim başlıdır dertlerim taze
Boynun eğ de hizmet eyle üstaze
Şeytan benlik ile menzil almadı
Kul Himmet’in deste gülü elinde
Daima zikr eder Hakk’ı dilinde
Bir güzel sevmişim Hakk’ın yolunda
Hayali gönlümde zail olmadı
EVVEL ALLAH DEYİP YOLA GELENLER
Evvel Allah deyip yola gelenler
Dilinden mabudun koyma divane
Ayağın kayarsa bakana yapış
Sakın bir kardaştan bilme divane
Sen de varıp el işine karışma
Şeytanın atına binip yarışma
El sana ilişsin sen ele ilişme
Ko desinler sana deli divane
Sen de varıp elin kuyusun kazma
Kuyuya düşersin yolundan azma
Barış hasmın ile küsülü gezme
Yüzü kara götürürler divana
Mümin yola gelir yoldaşım gibi
Halimden bilirse kardaşım gibi
Müminin gönülü ibrişim gibi
Dolaştırma çözemezsin divane
Kul Himmet’im hak nefesin haklarım
Hak nefesin kalb evinde saklarım
Hatâyî yüklemiş, ben de yüklerim
Kalk gidelim senin ile divana
GECE GÜNDÜZ HAYALİNE DÖNDÜĞÜM
Gece gündüz hayaline döndüğüm
Bir gece rüyâma gir Hacı Bektaş
Günahkârım günahlardan bezerim
Özüm dâra çektim sor Hacı Bektaş
Yandı bu kulunun nedir çaresi
Yine tazelendi yürek yaresi
Onulmaz dertlere derman olası
Bir sınık bendimi sar Hacı Bektaş
Arının yaptığı bala benzersin
Şu garip illerde gönlün eğlersin
Bend edüben ikrarına bağlarsın
Sâilin sattığı kul Hacı Bektaş
Gâhi bulut olup göğe ağarsın
Gâhi yağmur olup yere yağarsın
Ay mısın gün müsün gökten doğarsın
Ilgıt ılgıt esen yel Hacı Bektaş
Derdimin dermanı, yaramın ucu
Dört anasır mevcut gürûh-ı Naci
Belinde kemeri başında tâcı
Yüzünde balkıyor nur Hacı Bektaş
Daime Kul Himmet eder niyâzı
Pîr Sultan yolundan ayırma bizi
O mahşer gününde isteriz sizi
Muhammed önünde yar Hacı Bektaş
HER SABAH HER SABAH ÖTÜŞÜR KUŞLAR
Her sabah her sabah ötüşür kuşlar
Allah bir Muhammed Ali diyerek
Tevekkül içinde figane başlar
Allah bir Muhammed Ali diyerek
Gece gündüz arı inler balına
Kısmetimiz kudretten verile
Veysel Karan gitti Yemen iline
Allah bir Muhammed Ali diyerek
Fatma Kamber, Düldül durdu duaya
Şehriban soyundu bindi deveye
İsa kahreyledi çıktı semaya
Allah bir Muhammed Ali diyerek
Biz çekelim İmamların yasını
Dinleyelim gerçeklerin sesini
İmam Hasan içti ağu tasını
Allah bir Muhammed Ali diyerek
Mümin olan ince eleklerden elendi
Talib olan Hak yoluna dolandı
Şah Hüseyin al kanlara boyandı
Allah bir Muhammed Ali diyerek
Gönül kuşu bulamadı yuvasın
Gerçek sürer İmamların davasın
Kazım, Musa, Irıza’nın duasın
Allah bir Muhammed Ali diyerek
İmam Zeynel parelendi bölündü
Muhammed Bakır’a secde kılındı
Cafer-i Sadık’a erkan çalındı
Allah bir Muhammed Ali diyerek
Taki ile Naki bir oldu gitti
Hasan-ül Asker’i nur oldu gitti
Mehdi mağarada sır oldu gitti
Allah bir Muhammed Ali diyerek
Dört kitap yazıldı dört dine düştü
Kuran Muhammed’in virdine düştü
Kul Himmet, Ali’nin derdine düştü
Allah bir Muhammed Ali diyerek
*düvazimam: Farsça düvazdeh imam: “on iki imam” anlamına gelir, dilimize düvaz ya da düvazimam olarak yer etmiştir. Alevi-Bektaşi geleneğinde on iki imamın anıldığı, adının geçtiği şiirlere düvazimam denilir. Hem halk şiiri hem de divan şiiri tarzında çok sayıda düvazimam yazılmış ve söylenegelmiştir.
KAYNAKLAR
Alimcan Yağanoğlu, Dedemin Cönkünden Alevi-Bektaşi Şiirleri, Kaynak Yayınları, İstanbul, 2002
Arısoy M.Sunullah, Türk Halk Şiiri Antolojisi, Bilgi Yayınevi, İstanbul, 1995
Gölpınarlı Abdülbaki, Türk Tasavvuf Şiiri Antolojisi, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 2004
Kaleli Lütfi, Tanrı İnsan, Can Yayınları, İstanbul, 1996
Kaygusuz İsmail, Anadolu Bilgeleri, Su Yayınları, İstanbul, 2005
Kutsi Tahir, Türk Halk Şiiri (Antoloji), Toker Yayınları, İstanbul, 1975
Melikoff İrene, Hacı Bektaş Efsaneden Gerçeğe, Cumhuriyet Kitapları, İstanbul, 1998
Özkırımlı Atilla, Türk Edebiyatı Tarihi Cilt II (Ansiklopedik), İnkılap Kitabevi, İstanbul, 2004
Yeşildağ Yılmaz, Hacı Bektaş Veli Yaşamı ve Şiirleri, Gün Yayıncılık, İstanbul, 2000