Son Makaleler

  • Bilge Türkmen Alevi Ozanı Yunus Emre

     

    Yunus'un yaşamı hakkında Velayetname'deki söylencelerin ve halk arasında anlatılanların dışında fazla birşey bilinmemektedir. Bunlara göre, Yunus yoksul mu yoksuldur. Son belgelere göre ise, 1238-40'larda doğan Yunus, olasıdır ki varlıklıca bir Türkmen oymak beyinin oğluydu.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Devamı..
  • Yunus Emre “Biz İlimin Talibiyiz, Aşk Kitabını Okuruz” Diyor

    Bizler bilimin talipleriyiz ve aşk kitabı okuruz, diyor Yunus. Öğretmenimiz Çalap'ın kendisidir. Gittiğimiz yola gelmek istersen, dört kitabı yüzeyden şerhedenleri dinleyerek değil, içanlamlarını, yorumlarını öğrenmelisin. Ben'likten çıkıp, adını değiştirip öyle geleceksin. Çünkü bizim inancımızın temel ilke ve buyrukları hiçbir dinde bulunmaz.








    Yunus, “sözün hülasasını” kendi coşkun diliyle şöyle dile getiriyor: Söylememek harcısı söylemegin hasıdır

    Söylemegin harcısı gönüllerin pasıdır

    • Gönüllerin pasını ger sileyim derisen
    • Şol sözü söylegil kim sözün hülasasıdır
    • Cümle yaratılmışa bir göz ile bakmayan

    Şer'in evliyasıysa hakikatta asidir

    • Şeriatın haberin şerh ile aydam işit
    • Şeriat bir gemidir hakikat deryasıdır
    • Ol geminin tahtası her nice muhkem ise

    Deniz merci kat'olsa tahta uşanasıdır

    • Bundan içeri habar işit aydeyim ey yar
    • Hakikatın kafiri Şer'in evliyasıdır
    • Biz talibi ilimleriz aşk kitabın okuruz

    Çalap müderris bize aşk hod medresemizdir

    (...)

    Hakikatın ma'nisin şerh ile bilmelidir

    Erenler bu dirliğe riya dirilmelidir

    • Hakikat bir denizdir şeriattır gemisi
    • Çoklar gemiden çıkıp içine dalmadılar
    • Bunlar geldi tapıya şeriat tuttudurur

    İçeri giribeni ne varın bilmediler

    • Dört kitabı şerheden asidir hakikate
    • Zira tefsir okuyup ma'nisin bilmediler
    • Şeriat oğlanları bahsedüp da'vi kılur

    Hakikat erenleri da'viye kalmadılar

    • Yunus adın Sadık'tır bu yola geldin ise
    • Adın değiştirmeyenler bu yola gelmediler
    • (...)

    Severem ben seni candan içeri

    Yolun ütmez bu erkândan içeri

    • Şeriat tarikat yoldur varana
    • Hakikat marifet andan içeri
    • (...)

    Gayridür her milletten bizim milletimiz

    Hiç dinde bulunmadı din ü diyanetimiz

    • Bu din ü diyanette yetmiş iki millette
    • Bu dünya ol ahrette ayrıdur ayatımız
    • Zahir suya banmadan el ayak deprenmeden

    Baş sücuda varmadan kılunur taatımız

    • Ne Kabe vü ne mescid ne rüku ne sücud
    • Hak ile daim becid olur münacatımız
    • Gerek Kabeye varalım gerek meclise girelim

    Gerek suyla yunalım çün bile illetimiz

    • Yunus canın yenile kim dostluğun anıla
    • Aşk ile dinlerisen bilesin kudretimiz
    • Yunus'un okuduğu kitabı kalem yazmamıştır, yazabilmesi için yedi deniz dolusu mürekkep olmalıdır. Yunus, oruç namaz için içki içer, sarhoş olur. Seccade üzerinde ise altı telli saz ya da kopuz dinlemeyi tercih eder:

    Ben bir kitap okudum kalem yazmadı onu

    Mürekkep eyler isem yetmeye yedi deniz

    • Ben oruç namaz için suci içtim esridim
    • Tesbihü seccadeyçün dinledim çeşte kopuz
    • Açıktır ki, Yunus'tan verdiğimiz bu birkaç örnekte bile şeriatı, Sünniliği öven tek bir sözcük yoktur. Zamanının bey ve yöneticilerinin yanında olduğunu belirleyen bir dolaylı söylem de yok
    Devamı..
  • Yunus, Düzene ve Şeriata Başkaldırmıştır

    Yunus döneminin düzenine ve yönetimlerine karşıdır. Düzenin temelden bozukluğuna, zalimliğine ve kandökücülüğüne başkaldırmıştır. Şiirlerinde “öğüt işitmez halka” durup dinlenmeden bunu anlatmaktadır. Feodal beyler yoksul halkı iliklerine değin sömürmektedir ve onlar için öldürmek zevktir. Haram-i hamir, yani mayası bozuklar cihanı doldurmuştur, onca fesat ve namussuzluklarına rağmen saygı görürler.

     

     

     

     

     

    Devamı..

Son Makaleler

Popüler